Föreläsare - med rätt att kränka
Ibland blir man förvånad över olika föreläsares förmåga att uttrycka sig i tal. I skrift går det säkert utmärkt (hur många tentor innehåller fel?). Däremot tycks förmågan att formulera sig på ett trevligt sätt allvarligt främmande vissa - ofta äldre - undervisande människor av mänskliga anor.
Så sent som igår påbörjade vi kursen jag skrev om i senaste inlägget. Vi fick då veta att vi ska (demokrati i sitt esse) skriva en tenta på det vi lärt oss efter de tre första veckorna av kursen, och därefter en riktig tenta två veckor senare. Under denna tid ska vi också genomföra grupparbeten i fempersonsgrupper (som alla vet tar längre tid att arbeta i eftersom fler viljor närvarar). Inte ett eller två under kursen. Nej, ett i veckan ska det vara! Det första tog oss cirka 6-7 timmar totalt att genomföra - nu direkt i början av veckan mellan föreläsningarna eftersom det ska lämnas in imorrn.
Men åter till detaljen med tentorna. Inte nog med att alla förväntas ha skaffat sig all litteratur, ha pluggat in rubbet samt dessutom genomföra alla grupparbeten. Nej, föreläsaren ifråga tycker nämligen inte om vårt betygsystem. Egentligen borde inte betyget G finnas. 50 procent rätt och godkänt betyder ju 50 procent okunskap och sådana, de vill vi icke skicka vidare i utbildningssystemet! Nej se för då får han skäll! Nej, du som inte är ett underbarn med felfria resultat - dessa har vi ju gott om - och som inte klarar trycket nu direkt i början av en termin, du ska sorteras ut fort fort, du värdelösa krake som inte hinner skaffa litteratur i början av en ny termin, samt plugga samtidigt som man genomför ett grupparbete i veckan. Så inte jag får skäll. Du är ju helt enkelt inte lämpad att utbilda dig för du är inte felfri. Hrm.
Fast det är ju inte så konstigt. Denna situation uppstår ju ofta på arbetsplatser. Fempersonsarbetsgrupper som ska skriva uppsatser och samtidigt plugga litteratur och tentera. Att några få i klassen, som egentligen är mycket intresserade av ämnet men saknar föreläsarens uppenbara felfria yttre och självförtroende, kanske inte tolkar detta som speciellt uppmuntrande och istället blir nervösa över idén och börjar överväga om de kanske ändå inte kommer klara trycket, det är ju inte så märkvärdigt.
Åh, och om du föreläsare en dag funderar på att kanske omformulera dig lite - varför inte prova något som att du vill att vi genomför en extra tenta mitt i för att man ska veta hur man ligger till och kanske lägga på ett kol, för att annars kan du få svårigheter senare i studierna? Bara ett oskyldigt förslag från en icke felfri krake.
Tack, o värdiga, felfria föreläsare, för att du sänker ett redan inte alltför välnärt självförtroende. Jag tycker om dig med. Fast jag är ovärdig att studera. För att jag inte är lika felfri som du.
Så sent som igår påbörjade vi kursen jag skrev om i senaste inlägget. Vi fick då veta att vi ska (demokrati i sitt esse) skriva en tenta på det vi lärt oss efter de tre första veckorna av kursen, och därefter en riktig tenta två veckor senare. Under denna tid ska vi också genomföra grupparbeten i fempersonsgrupper (som alla vet tar längre tid att arbeta i eftersom fler viljor närvarar). Inte ett eller två under kursen. Nej, ett i veckan ska det vara! Det första tog oss cirka 6-7 timmar totalt att genomföra - nu direkt i början av veckan mellan föreläsningarna eftersom det ska lämnas in imorrn.
Men åter till detaljen med tentorna. Inte nog med att alla förväntas ha skaffat sig all litteratur, ha pluggat in rubbet samt dessutom genomföra alla grupparbeten. Nej, föreläsaren ifråga tycker nämligen inte om vårt betygsystem. Egentligen borde inte betyget G finnas. 50 procent rätt och godkänt betyder ju 50 procent okunskap och sådana, de vill vi icke skicka vidare i utbildningssystemet! Nej se för då får han skäll! Nej, du som inte är ett underbarn med felfria resultat - dessa har vi ju gott om - och som inte klarar trycket nu direkt i början av en termin, du ska sorteras ut fort fort, du värdelösa krake som inte hinner skaffa litteratur i början av en ny termin, samt plugga samtidigt som man genomför ett grupparbete i veckan. Så inte jag får skäll. Du är ju helt enkelt inte lämpad att utbilda dig för du är inte felfri. Hrm.
Fast det är ju inte så konstigt. Denna situation uppstår ju ofta på arbetsplatser. Fempersonsarbetsgrupper som ska skriva uppsatser och samtidigt plugga litteratur och tentera. Att några få i klassen, som egentligen är mycket intresserade av ämnet men saknar föreläsarens uppenbara felfria yttre och självförtroende, kanske inte tolkar detta som speciellt uppmuntrande och istället blir nervösa över idén och börjar överväga om de kanske ändå inte kommer klara trycket, det är ju inte så märkvärdigt.
Åh, och om du föreläsare en dag funderar på att kanske omformulera dig lite - varför inte prova något som att du vill att vi genomför en extra tenta mitt i för att man ska veta hur man ligger till och kanske lägga på ett kol, för att annars kan du få svårigheter senare i studierna? Bara ett oskyldigt förslag från en icke felfri krake.
Tack, o värdiga, felfria föreläsare, för att du sänker ett redan inte alltför välnärt självförtroende. Jag tycker om dig med. Fast jag är ovärdig att studera. För att jag inte är lika felfri som du.
Kommentarer
Trackback