Ett samtal till vårdcentralen
Idag ska jag ringa och be doktorn skriva ut astmamedicin åt mig! Jag behöver en långtidsbehandlande och två snabbverkande så jag kan ha en hemma i byhålan och en i Kristianstad. Nu ringer jag vårdcentralen! Jag lyfter luren och knappar mig fram!
Din placering i kön är nummer --- tre. (frustrationsmätare: 0 %)
Efter fem minuter svarar en sköterska. När vi nästan är klara bryts samtalet. Mummel... jaha, inte mycket att göra. Jag får ringa en gång till.
Din placering i kön är nummer --- fyra. (frustrationsmätare: 30 %)
Efter tio minuter svarar en annan sköterska. Jag presenterar mig vänligt men får inget svar. Hallå, hör du mig? Hallå? HALLÅ? Hallå, jag svarar men du hör mig inte! Nähä, inte mycket att göra. Slänger på luren.
Är det något fel på telefonen? Jag provar med mobiltelefonen istället!
Gäller det tidsbokning, tryck ett. (frustrationsmätare: 50 %)
Male trycker ett. Oj kolla, ingen telefonkö! Nämen ojdå, är jag på en helt annan vårdcentral nu? Mystiskt. Jag tryckte väl fel. Tack för att ni kopplar mig rätt.
Gäller det tidsbokning, tryck ett. (frustrationsmätare: 70 %)
Male trycker ett. Oj, kolla - ingen telefonkö! Nämen ojdå, är jag f o r t f a r a n d e fel? Jaså det är rätt vårdcentral fast helt fel person? Jaha, då är ju allt som det ska. Jag förklarar läget och får veta att sköterskorna haft problem med krånglande telefoner - shit Sherlock! - och om jag väntar några sekunder ska hon koppla mig till den första sköterskan. Efter några minuters väntan avslutar jag, under påverkan av ett växande behov av att slå sönder något, samtalet. (frustrationsmätare: 95 %)
Nä, nu ger jag upp. Nej det gör du inte! Jo, för nu ska jag gå och hacka en tomat i pyttepyttesmå bitar och kanske välta några möbler. Nä kom igen nu, prova en gång till! Okej, en sista gång då. Nu tar jag den riktiga telefonen igen.
Din placering i kön är nummer --- två. (frustrationsmätare: 100 %)
Efter fem minuter svarar en sköterska. Hör och häpna - jag fick tala med en sköterska som dessutom var astmaspecialiserad och avsluta samtalet helt på eget bevåg!
Är inte livet helt underbart ibland, så säg?
Din placering i kön är nummer --- tre. (frustrationsmätare: 0 %)
Efter fem minuter svarar en sköterska. När vi nästan är klara bryts samtalet. Mummel... jaha, inte mycket att göra. Jag får ringa en gång till.
Din placering i kön är nummer --- fyra. (frustrationsmätare: 30 %)
Efter tio minuter svarar en annan sköterska. Jag presenterar mig vänligt men får inget svar. Hallå, hör du mig? Hallå? HALLÅ? Hallå, jag svarar men du hör mig inte! Nähä, inte mycket att göra. Slänger på luren.
Är det något fel på telefonen? Jag provar med mobiltelefonen istället!
Gäller det tidsbokning, tryck ett. (frustrationsmätare: 50 %)
Male trycker ett. Oj kolla, ingen telefonkö! Nämen ojdå, är jag på en helt annan vårdcentral nu? Mystiskt. Jag tryckte väl fel. Tack för att ni kopplar mig rätt.
Gäller det tidsbokning, tryck ett. (frustrationsmätare: 70 %)
Male trycker ett. Oj, kolla - ingen telefonkö! Nämen ojdå, är jag f o r t f a r a n d e fel? Jaså det är rätt vårdcentral fast helt fel person? Jaha, då är ju allt som det ska. Jag förklarar läget och får veta att sköterskorna haft problem med krånglande telefoner - shit Sherlock! - och om jag väntar några sekunder ska hon koppla mig till den första sköterskan. Efter några minuters väntan avslutar jag, under påverkan av ett växande behov av att slå sönder något, samtalet. (frustrationsmätare: 95 %)
Nä, nu ger jag upp. Nej det gör du inte! Jo, för nu ska jag gå och hacka en tomat i pyttepyttesmå bitar och kanske välta några möbler. Nä kom igen nu, prova en gång till! Okej, en sista gång då. Nu tar jag den riktiga telefonen igen.
Din placering i kön är nummer --- två. (frustrationsmätare: 100 %)
Efter fem minuter svarar en sköterska. Hör och häpna - jag fick tala med en sköterska som dessutom var astmaspecialiserad och avsluta samtalet helt på eget bevåg!
Är inte livet helt underbart ibland, så säg?
Kommentarer
Trackback